
Elbilsparkering
Borås Parkering erbjuder laddning för elbil och elcykel som en del i omställningen till ett hållbart samhälle. Vi tillhandahåller publika laddstationer (AC) för din elbil med EU-standard typ 2 kontakt. Viktigt att tänka på att du betalar både för parkering och laddning. För att erlägga parkeringsavgift och betala för din laddning kan du använda någon av våra fyra appleverantörer: Easypark, Parkster, e-PARK eller Mobill. Information om aktuell taxa och hur du betalar för din laddning ser du längre ner på denna sidan. Laddeffekten på laddplatserna är upp till 11 kW (3x16A) på respektive uttag.
Har du problem med din laddning eller vill felanmäla en laddstople - läs sektion "felanmälan" på denna sidan.
Allmänt
Laddavgift
4:50 kr/kWh
Hur laddar jag min elbil?
Följande gäller på Borås Parkering:s laddpunkter:
- Sätt i sladd i bil och ladduttag - trycka hårt så att sladden hamnar rätt i uttaget.
- Starta app
- Välj rätt områdeskod
- Välj rätt uttagsnummer
Följ info i respektive app
För betalning av laddning anonymt scannar du Mobills QR-kod vid ladduttaget och följer instruktionerna.
Du behöver ange din kortinformation. Tänk på att du behöver betala eventuell parkeringsavgift separat på annat sätt.
Mobill tar betalt i efterhand för din laddning, du betalar inget i förhand.
Var finns våra laddplatser?
Du kan hitta alla våra laddplatser på vår karta. Välj "Filtrera" och sedan "Laddplatser" så ser du alla våra laddplatser och var de finns. Du kan även se var du själv är i realtid för att göra det extra lätt att hitta till din parkering och laddplats. Tryck här för att komma till kartan.
Felanmälan
Får du inte igång laddningen?
Testa följande:
- Avbryta laddning i app.
- Lås och lås sedan upp bilen.
- Dra ur kablage.
- Tryck i kablaget hårt i både laddare och bil.
- Starta laddning i app igen.
- Fungerar det inte ändå, kolla så att appen är uppdaterad till senaste mjukvaran.
Skulle inget av ovanstående fungera, hör av er till vår kundtjänst öppettider 8-15:30 på vardagar så hjälper vi dig vidare.
Vad gör man om sladden sitter fast?
- Se alltid till att appen är uppdaterad till den senaste versionen
- Lås upp din bil, annars kan man inte få ut sin sladd, man kan med fördel även låsa bilen och sedan låsa upp den igen för att få ut sin sladd
Får man ändå inte ut sin sladd, ring då oss på Parkeringsbolaget på 033-35 32 50, vi har telefontid vardagar kl 08:00-15:30. Övrig tid ringer man till Avarn på 0708-78 25 00, kostnad debiteras vid kunds handhavandefel, Avarn tar ut en avgift på 1.000 kr för detta.
Vid icke akuta fel skicka ett mail till parkering@boras.se. Ange vilken områdeskod du laddat med, numret på det ladduttag du valt och en kort felbeskrivning.
Tack för din felanmälan!